top of page
  • תמונת הסופר/תאיגוד מונטסורי ישראל

הבנה וטיפוח הרווחה הרגשית של ילדים בגיל הרך



התייחסות למצבם הרגשי של ילדים בגיל הגן היא היבט קריטי בהתפתחותם שלעתים קרובות מחייב תשומת לב והבנה.

בניגוד למבוגרים, המוח של ילדים צעירים מתפקד בדרכים ייחודיות, הילדים סופגים מידע מסביבתם ללא סינון או מאמץ מודע.

רגישות זו הופכת אותם לרגישים במיוחד לשינויים ולתהפוכות המתרחשות, בין אם מדובר באירועים גלובליים כמו מגיפת COVID-19 או שיבושים מקומיים כמו מלחמה וסכסוך.


כאחראים ומלווים של ילדים בגילאים צעירים, אנו נתקלים באתגרים ובהזדמנויות מרתקות לעזור להם להתמודד עם רגשותיהם ולצמוח מהחוויות הרגשיות שלהם.

כשאנו מבינים את המצב הרגשי שלהם ואת התהליכים הפסיכולוגיים שעוברים בגיל הזה,

אנו יכולים להיות שותפים פעילים בהקלת התחושות שלהם.


באמצעות ארגז כלים של סבלנות, נחישות, ויצירת סביבה תומכת, נוכל לעזור להם להתפתח לילדים בעלי ביטחון עצמי ורספונסיביים, אשר מסוגלים להתמודד עם האתגרים והשינויים שמתרחשים מסביבם.



בתקופות של שינויים משמעותיים, כמו אלו שאנו חווים בחודשים האחרונים בארץ ובעולם, ילדים יכולים להיות מושפעים עמוקות.

הפרעה לשגרה מוכרת, בידוד וחשיפה לפחד וחוסר ודאות עלולים להשאיר רשמים מתמשכים במוחם הניתנים להשפעה.

כמבוגרים, האחריות שלנו היא לשמור על רווחתם הנפשית ולספק להם את התמיכה הדרושה כדי לנווט את האתגרים הללו.


אז איך נוכל להגן ולטפח את המוח המתפתח של הילד?

ראשית, חיוני להכיר בכך שילדים הם אכן רגישים יותר ממבוגרים. המוח שלהם עובר צמיחה והתפתחות מהירה, במיוחד בשש השנים הראשונות לחייהם, שבמהלכן הם סופגים כמויות אדירות של מידע מסביבתם. זו התקופה שהם לומדים לזהות \ ללכת \ לאכול \ לדבר \ לגדול עוד!!!!

זוהי תקופה קריטית שבה מונחים היסודות הקוגניטיביים והרגשיים שלהם, מעצבים את החוויות וההתנהגויות העתידיות שלהם.


קחו בחשבון באיזו מאמץ ילד קולט מיומנויות או שפות פשוט על ידי כך שהוא נחשף אליהם. בין אם מדובר בלימוד שחמט או שליטה במספר שפות ואפילו נגינה על כלי מוזיקה, המוח שלהם מיומן להפליא בהטמעת מידע חדש. עם זאת, זה גם אומר שהם רגישים באותה מידה להשפעות שליליות, כמו חשיפה לאלימות או התנהגות בלתי הולמת.


כדי להפחית את הסיכונים הללו ולעזור לילדים לעכל אירועים קשים, תקשורת יעילה היא חשיבות עליונה. השתתפות בשיחות פתוחות וכנות עם ילדים, (שיח בגובה העיניים ) שימוש בשפה המתאימה לגילם והימנעות מפרטים מיותרים, יכולים לעזור להקל על החרדות שלהם ולהעניק ביטחון. לדוגמה, הסבר על הסיבה מאחורי אזעקות או שיבושים פתאומיים בצורה פשוטה אך אמיתית יכול לעודד הבנה ולהפחית פחד.


יתרה מכך, למדיה ולתוכן ילדים נחשפים למלא תפקיד משמעותי בעיצוב התפיסות וההתנהגויות שלהם. הגבלת חשיפתם לתמונות אלימות או מצוקה ובחירת ערוצים מתאימים לצריכת חדשות יכולה להגן עליהם מפני השפעות מזיקות. (ממולת לנסות וגם אצלכם ההורים)זכרו, את מה שאנו חושפים את הילדים אליו, הם סופגים, ולכן חיוני לצור את הסביבה שלהם מתוך מחשבה.


בנוסף, מתן אפיקי ביטוי לילדים יכול להעצים אותם לבטא את רגשותיהם וחוויותיהם. פעילויות כמו אמנות, מוזיקה, ריקוד וספורט מציעות מוצאים טיפוליים לילדים לחקור ולהביע את עצמם. לאפשר להם לבטא את רגשותיהם בצורה יצירתית ובטוחה הוא אחד הדרכים לסייע להם לפתח מנגנונים עצמאיים להתמודדות עם הדילמות הרגשיות שהם נתקלים בהן.


ילדים בגיל הגן רגישים וחושבים רק בצורה הפשוטה ביותר, אך זהו גם הזמן שבו הם לומדים איך לנהל את רגשותיהם ולזהות אותם. עם תמיכה מהורים, מורים ומקצוענים, הם יכולים להתפתח לילדים ביטחוניים ואינטליגנטיים רגשית, אשר יהיו מוכנים להתמודד עם כל פגיעה ולצמוח ממנה. על ידי עידוד צורות ביטוי יצירתיות אלו, אנו מאפשרים לילדים לעבד את רגשותיהם ולפתח מנגנוני התמודדות.



למעשה, הבנת פעולתו הייחודית של מוחו של ילד בגיל הגן וטיפול יזום בצרכיו הרגשיים הם צעדים חיוניים בקידום רווחתו. על ידי טיפוח תקשורת פתוחה, הגבלת חשיפה להשפעות שליליות ותמיכה , נוכל לטפח ילדים עמידים ואינטליגנטיים רגשית, אשר מצוידים טוב יותר לנווט את אתגרי החיים.


אחרי הכל, הבריאות הרגשית של ילדינו היא החשובה ביותר, המעצבת את מסלולם העתידי ואת רווחתם.


אביגיל



20 צפיות0 תגובות
bottom of page