top of page
  • תמונת הסופר/תאיגוד מונטסורי ישראל

למידה דרך הטבע: הפילוסופיה של מונטסורי


הטבע מספק את אחד הכוחות המניעים הגדולים ביותר לסקרנות ומחקר תוך שהוא מציע חוויות חושיות עשירות לילדים. מסיבה זו הטבע תמיד היה חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה של מונטסורי.

חינוך מונטסורי יוצר קשר עמוק בין הטבע להתפתחות הילדות. ילדים מגיעים להעריך את הטבע ואת כל מה שיש לו להציע.



הפילוסופיה של מונטסורי


ד"ר מריה מונטסורי ראתה את הסביבה החיצונית כהרחבה של הכיתה המקורה. על פי הפילוסופיה שלה, עולם הטבע סיפק אינסוף אפשרויות ללמידה חווייתית. "רק באמצעות חופש וחוויה סביבתית ההתפתחות האנושית מסוגלת להתרחש", כתבה ב"המוח הסופג ".


שיטת מונטסורי מדגישה את הטבילה בטבע בגלל השפעותיה על גדילת הילד כולו. על פי השיטה הטבע מעשיר את חייו של כל ילד על ידי תמיכה בהתפתחות פיזית, חברתית, רגשית וקוגניטיבית.


על ידי הגברת האינטראקציות של הילד עם עולם הטבע, מדריכי מונטסורי והורי מונטסורי מקדמים את התפתחות הילד כחוקר טבע צעיר. בילוי רב יותר בטבע ישפיע גם על הילד לנהל אורח חיים אחראי על הסביבה במהלך הילדות וגם לבגרות.



בחינוך קוסמי


ד"ר מונטסורי הדגישה את הקשר ההדדי בין האנושות לטבע. "הארץ היא המקום בו שורשינו נמצאים", כתבה. "יש ללמד את הילדים להרגיש ולחיות בהרמוניה עם כדור הארץ."


בהסבר שלה על החינוך הקוסמי, מונטסורי מדגישה שהילד צריך להבין שהם חלק מיקום גדול יותר. על ידי יציאה החוצה ולמידה ממקור ראשון, ניתן להשיג הבנה עמוקה זו.


“כשהילד יוצא, העולם עצמו הוא שמציע את עצמו אליו. בואו נוציא את הילד כדי להראות לו דברים אמיתיים במקום להכין חפצים שמייצגים רעיונות ולסגור אותם בארונות. "



איך אפשר ליישם את זה בבית



כהורים למונטסורי, תוכלו להמשיך בחינוך הקוסמי הזה גם מחוץ לכיתה.

להלן רק כמה רעיונות:


קחו את ילדכם לטיולי טבע ביערות או בחוף הים (תלוי היכן אתם גרים). בקרו בגן הבוטני או בגן החיות הקרוב יחד, אפשרו לילדיכם לצאת החוצה כמה שניתן, על בסיס יומיומי. לחוות להרגיש ולגעת, דרך הידיים והחוויה החושית ילדיכם יקבלו את ההבנה איך הטבע עובד ועל עצמם.


- עודדו אותם לערוך כתבי עת טבעיים ולצלם כל דבר שהם רואים שתופס את העניין שלהם. (תלוי בגיל)

- חפשו יחד פרחים וצמחים עם מילון צמחים ומצאו את שמם.

- הסתובבו עם כלי וזכוכית מגדלת ופינצטה ואיספו " אוצרות מן הטבע" וחקרו עליהם.


באמצעות פעילויות אלו ילדיכם יתקשרו יותר לטבע ויתחיל להבין את מקומם ביקום.



ִ#התפתחות הילד, חינוך קוסמי, סקרנות, סביבה, חקר, טבע, חוויה חושית

289 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page